Krisartad budgetprocess

Så här skriver Örebro kommun i sin krisledningsplan:
”Kris och extraordinär händelse kännetecknas av att:

  1. beslut måste fattas som involverar många aktörer,
  2. besluten måste fattas under svår tidspress,
  3. det existerar en känsla av osäkerhet,
  4. aktörerna står hela tiden inför nya situationer,
  5. insatser av många aktörer måste koordineras,
  6. tillgången till information om vad som hänt är till en början begränsad,
  7. improvisation och flexibilitet är nödvändiga,
  8. medierna är i hög grad involverade i krisförloppet.”

När Lena Baastad och Jonas Karlsson satt och berättade om det där på lunchen (de deltar i en krisövning på eftermiddagen ) slogs vi av en intressant iakttagelse: beskrivningen av kris ligger otäckt nära beskrivningen av den budgetprocess som högern driver i Örebro kommun just nu:

  1. Nära 130 000 invånare, över 11 000 anställda, nära 30 nämnder. Yepp, många aktörer.
  2. Nämnder som tvingas sätta in extra möten, utskick av handlingar innan beslut fattas. Yepp, tidspress är det.
  3. Inte ens ekonomikontoret är riktigt säkra på vad budgetförslaget innebär. Yepp, osäkerheten känns.
  4. Beskeden förändras från vecka till vecka, både politiker och tjänstemän överraskas. Yepp, nya situationer är det.
  5. (se punkt 1). Nja, så bra har ju inte koordinationen varit.
  6. Fortfarande finns exempelvis ingen offentlig lista över vilka investeringar högerkoalitionen föreslår. Och en vecka före majoritetens presentation låtsades de fortfarande som om det inte fanns några färdiga siffror. Yepp, begränsad tillgång till information.
  7. Utan att ens få tillgång till korrekta siffror som underlag försöker vi prestera en alternativ budget. Hepp, improvisation är nödvändigt.
  8. Hela budgetprocessen är anpassad till att kommunledningen ska synas i media. Yepp, mediarna är involverade.

I Krisledningsplanen räknas ett antal exempel på situationer upp ”omfattande oväder, översvämningar, omfattande bränder, omfattande el- och värmeavbrott, omfattande dataintrång, kontaminering av dricksvatten, sabotage mm.” Uppräkningen bör kompletteras: ”Det kan också handla om den kommunala budgetprocessen.” Fast då får man också ändra formuleringen om hur man ska agera: ”Om en sådan händelse inträffar ska vi kunna påbörja en ledning snabbt, ha klara och tydliga ansvar och ha en hög kunskapsnivå för att hantera situationen.” Hepp.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *